Hírek : Égre törő Ikarus tervek |
Égre törő Ikarus tervek
2006.02.04. 08:38
2006. 02. 03. Népszabadság alapján
A hetvenes-nyolcvanas évek dicsőségének visszaállítását ígéri Széles Gábor. Az autóbuszgyártás 2003-as leállítása óta a klinikai halál fenyegette Ikarusbust a Fiat holdingtól visszavásárló Műszertechnika Rt. tulajdonosa optimizmusnak nincs híján. Elképzelései között az orosz piac visszahódítására és a kínai buszgyártás beindítása egyaránt szerepel. A székesfehérvári gyárban újraindítása után is csak 200-400 busz készülne évente. Ez annyi mint a '96-os mélypont. Ha a tervek valóra válnának, akkor külföldön 10-12 ezer magyar buszt gyártanának egy év alatt magán és állami tőkéből.
A gyártási helyszínek kiválasztása részben arra is választ ad: az ismét magyar Ikarus hol szeretne vevőt találni. A rideg valóság ugyanakkor: az Ikarus fellegvárának számító fehérvári üzem már csak remetefészek, amiben a legnagyobb zajt az éjjeli őrök lépései alkotják. Arra pedig nincs válasz: ki és miből finanszírozná az újjáélesztést.
Az orosz piac előnye, hogy a viszonylagos igénytelenség miatt a félalacsonypadlós autóbuszok mellett a 200-as sorozat is piacra kerülhet. Viszont egy korszerűtlen busz miatt úgy is járhatna, mint a Wartburg a kétütemű autókkal.
Oroszország és Kína mellett a vezér szerint Iránt is vissza kell hódítani.
A jövő Ikarusáról semmit nem lehet tudni. Nagy titokzatosság lengi körül a papíron már létező magyar busz előkészületeit.
|